Preskočiť na obsah

Ako vybaviť na úrade

Čo je trvalý pobyt

Trvalým pobytom je pobyt v mieste stáleho bydliska občana, to je spravidla v mieste, kde má rodinu, rodičov, byt alebo zamestnanie na území SR.
Trvalý pobyt môže mať občan v tom istom čase len jeden a v nehnuteľnosti, ktorá je označená súpisným, resp. súpisným a orientačným číslom podľa osobitných predpisov.

Za členov rodiny, prípadne za iných občanov žijúcich v spoločnej domácnosti, môže hlásiť trvalý pobyt jeden z členov tejto rodiny.
Za občanov mladších ako 18 rokov a za občanov zbavených spôsobilosti na právne úkony je povinný hlásiť trvalý pobyt ich zákonný zástupca, prípadne opatrovník. Za ostatných občanov, ktorí pre svoj zdravotný stav nie sú schopní hlásiť trvalý pobyt bez mimoriadnych ťažkostí, môže túto povinnosť splniť nimi písomne splnomocnený zástupca.

Zákon o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov SR

Hlásenie občana k trvalému a prechodnému pobytu

Potrebujete:

  • občiansky preukaz,
  • ak sa jedná o dieťa do 15 rokov, zákonný zástupca predkladá rodný list dieťaťa,
  • cudzinec predkladá cestovný pas alebo osvedčenie o štátnom občianstve,
  • doklad o vlastníctve rodinného domu alebo budovy určenej na bývanie, kde sa hlásite k pobytu,
  • súhlas vlastníka resp. všetkých spoluvlastníkov nehnuteľnosti, kde sa hlásite k pobytu, s výnimkou prihlásenia jedného zo spoluvlastníkov, jeho manžela alebo nezaopatreného dieťaťa,
  • vypísanie prihlasovacieho lístka k trvalého pobytu.

Zákon o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov SR

Potvrdenie o trvalom pobyte

Potrebujete:

  • občiansky preukaz,
  • správny poplatok 5,00 €.

Pri vydaní potvrdenia pre vydanie prvého občianskeho preukazu sa predloží rodný list dieťaťa.

Zrušenie trvalého pobytu

Čo všetko musíte predložiť k návrhu na zrušenie trvalého pobytu:

  • platný občiansky preukaz alebo iný doklad totožnosti
  • list vlastníctva budovy alebo jej časti vydaný katastrom nehnuteľnosti, nie starší ako 3 mesiace
  • právoplatné rozhodnutie súdu o rozvode manželstva a o majetkovom vysporiadaní
  • dohodu o vysporiadaní bezpodielového vlastníctva manželov alebo právoplatné rozhodnutie súdu o vysporiadaní bezpodielového vlastníctva manželov, ak bolo vydané
  • rozhodnutie súdu o nariadení predbežného opatrenia, ak bolo vydané
  • dohodu o zrušení alebo obmedzení užívacieho práva alebo právoplatné rozhodnutie súdu o zrušení alebo obmedzení užívacieho práva, ak bolo vydané

Kedy sa trvalý pobyt zruší

  • ak občan zomrel alebo bol vyhlásený za mŕtveho
  • ak prihlásenie bolo vykonané na základe nepravdivých alebo nesprávne uvedených skutočností alebo na základe neplatného, falšovaného, vedome pozmeneného alebo cudzieho dokladu,
  • na návrh občana oprávneného užívať budovu alebo jej časť na základe právoplatného súdneho rozhodnutia o obmedzení alebo zrušení užívacieho práva,
  • na návrh vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov budovy alebo jej časti občanovi, ktorý nemá k budove alebo jej časti žiadne užívacie právo; návrh nemožno podať voči vlastníkovi alebo spoluvlastníkovi budovy alebo jej časti, manželovi alebo nezaopatrenému dieťaťu vlastníka alebo spoluvlastníka budovy alebo jej časti,
  • ak budova zanikla.

Zákon o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov SR

Daň z nehnuteľností

Podávanie daňového priznania k dani z nehnuteľností

Predmetom dane z nehnuteľností je daň z pozemkov, daň zo stavieb a daň z bytov. Priznanie k dani z nehnuteľností je daňovník povinný podať príslušnému správcovi dane do 31. januára toho zdaňovacieho obdobia, v ktorom mu vznikla daňová povinnosť k týmto daniam alebo niektorej z nich podľa stavu k 1. januáru zdaňovacieho obdobia.

Podrobné informácie na portáli slovensko.sk

Priznanie k dani z nehnuteľnosti (elektronické)

Žiadosť môžete podať elektronicky, prostredníctvom portálu slovensko.sk. Je potrebné sa prihlásiť pomocou elektronickej čítačky kariet a identifikačnej karty s čipom (občiansky preukaz s čipom).

Tento formulár môžete využiť na tieto úkony:

  • Priznanie k dani z nehnuteľnosti
  • Čiastkové priznanie
  • Čiastkové priznanie na zánik daňovej povinnosti
  • Opravné priznanie
  • Dodatočné priznanie

LEGISLATÍVA:

Zákon č.582/2004 Z. z. Zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov

Zákon č.563/2009 Z. z. Zákon o správe daní (Daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov

VZN č.3/2017 o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady

Ako postupovať?

Stal som sa majiteľom nehnuteľnosti. Čo teraz?

Ak sa nehnuteľnosť, ktorej ste sa stali vlastníkom, nachádza v katastrálnom území obce Abrahám, potom máte povinnosť podať daňové priznanie. Daňové priznanie k dani z nehnuteľností sa podáva do 31. januára za predchádzajúci rok. Daňové priznanie sa podáva na príslušnom tlačive Daňového úradu.

Rozhodujúci je vklad do katastra nehnuteľností

K daňovému priznaniu je potrebné doložiť: rozhodnutie o povolení vkladu do katastra nehnuteľností z Katastrálneho úradu, kópiu Kúpno-predajnej zmluvy, Darovacej zmluvy, Osvedčenie o dedičstve s vyznačením právoplatnosti, Oznámenie o výsledku dobrovoľnej dražby, Dohodu spoluvlastníkov o určení zástupcu, Kolaudačné rozhodnutie, Stavebné povolenie, Oznámenie o užívaní stavby, Notársku zápisnicu s vyznačením rozhodnutia o povolení vkladu do katastra a pod.

Na mojej nehnuteľnosti vznikla zmena. Čo teraz?

Daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti podáva daňovník ak nastali zmeny skutočností rozhodujúcich pre daňovú povinnosť: predaj, prechod, prevod nehnuteľností, nadstavby, prístavby budov, noví vlastníci nehnuteľnosti, zmena pozemkov na stavebné pozemky, kolaudácie budov, domov, stavieb, zmena účelu využívania domu napr. časť rodinného domu sa začala používať na podnikateľské účely a pod.

Daň za psa

Oznamovanie o vzniku, zániku alebo zmene daňovej povinnosti k dani za psa

Predmetom dane je pes starší ako 6 mesiacov, chovaný fyzickou osobou alebo právnickou osobou. Daňovníkom je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá je vlastníkom psa alebo držiteľom psa. Ak vznikne daňová povinnosť k dani za psa v priebehu zdaňovacieho obdobia, daňovník je povinný podať priznanie najneskôr do 30 dní odo dňa vzniku tejto daňovej povinnosti.

Podrobné informácie na portáli slovensko.sk

Priznanie k dani za psa (elektronické)

Priznanie k dani za psa môžete podať elektronicky, prostredníctvom portálu slovensko.sk. Je potrebné sa prihlásiť pomocou elektronickej čítačky kariet a identifikačnej karty s čipom (občiansky preukaz s čipom).

Tento formulár môžete využiť na tieto úkony:

  • Priznanie k dani za psa
  • Čiastkové priznanie
  • Čiastkové priznanie na zánik daňovej povinnosti
  • Opravné priznanie
  • Dodatočné priznanie

LEGISLATÍVA:

Zákon č.582/2004 Z. z. Zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov

Zákon č.563/2009 Z. z. Zákon o správe daní (Daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov

VZN č.3/2017 o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady

Ako postupovať?

Stal som sa majiteľom psa. Čo teraz?

Ak je pes starší ako 6 mesiacov a nemá špeciálny výcvik, ktorého používa občan s ťažkým zdravotným postihnutím, potom vyplňte tlačivo. Tlačivo odovzdajte na Obecnom úrade, kde vám bude pridelená registračná známka. Následne obec vyrúbi daň rozhodnutím. Daň je splatná do 15 dní odo dňa právoplatnosti tohto rozhodnutia.

Pes sa stratil, bol odcudzený alebo uhynul. Čo teraz?

V prípade týchto udalostí zanikla daňová povinnosť majiteľovi psa a ste povinný to oznámiť Obecnému úradu. V tomto prípade vyplňte tlačivo Čestné vyhlásenie k zániku daňovej povinnosti majiteľa psa.
Ak je to možné, vráťte registračnú známku na obecnom úrade.

Poplatok za komunálny odpad

Ohlasovanie vzniku, zániku alebo zmeny poplatkovej povinnosti za komunálne odpady a drobné stavebné odpady

Miestny poplatok sa platí za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, ktoré vznikajú na území obce. Oznámením poplatník plní povinnosť oznámiť správcovi dane v priebehu príslušného zdaňovacieho obdobia rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik poplatkovej povinnosti, ako aj zmeny v okolnostiach rozhodujúcich pre určenie poplatkovej povinnosti. Lehota na oznámenie je do 30 dní odo dňa, keď tieto skutočnosti nastali.

Oznámenie k poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady (elektronické)

Žiadosť môžete podať elektronicky, prostredníctvom portálu slovensko.sk. Je potrebné sa prihlásiť pomocou elektronickej čítačky kariet a identifikačnej karty s čipom (občiansky preukaz s čipom).

Prostredníctvom tohto formuláru môžete ohlásiť:

  • Vznik poplatkovej povinnosti
  • Zmenu v poplatkovej povinnosti

LEGISLATÍVA:

Zákon č.582/2004 Z. z. Zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov

Zákon č.563/2009 Z. z. Zákon o správe daní (Daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Súvisiace odkazy:

Poplatok za trhové miesto

Povoľovanie predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhovom mieste

Predávať výrobky a poskytovať služby na trhových miestach možno len na základe povolenia na predaj výrobkov a poskytovanie služieb na trhovom mieste, ktoré vydáva obec na základe žiadosti o povolenie na predaj výrobkov a poskytovanie služieb na trhovom mieste.

Žiadosť o vydanie povolenia na predaj výrobkov a poskytovania služieb na trhovom mieste (elektronická)

Žiadosť môžete podať elektronicky, prostredníctvom portálu slovensko.sk. Je potrebné sa prihlásiť pomocou elektronickej čítačky kariet a identifikačnej karty s čipom (občiansky preukaz s čipom).

LEGISLATÍVA:

Zákon č. 178/1998 Z.z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach v platnom znení

Zákon č. 455/1991 Z.z. o živnostenskom podnikaní

Zákon č.582/2004 Z. z. Zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov

Zákon č.563/2009 Z. z. Zákon o správe daní (Daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Zákon č. 250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa v platnom znení

Drobná stavba

Drobné stavby plnia doplnkovú funkciu k hlavnej stavbe, nemôžu podstatne ovplyvniť životné prostredie. Drobné stavby sú prízemné stavby, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 25m2 a výška 5m, podzemné stavby, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 25 m2 a hĺbka 3m, prípojky inžinierskych sietí a oplotenie. Potrebujete:

  • ohlásenie (tlačivo na obecnom úrade),
  • LV alebo iný doklad, ktorý preukazuje vlastnícke právo k pozemku,
  • súhlas spoluvlastníkov, pokiaľ nie sú všetci stavebníkmi,
  • jednoduchý situačný náčrt v dvoch vyhotoveniach,
  • jednoduchá technická správa v dvoch vyhotoveniach,
  • vyhlásenie kvalifikovanej osoby o odbornom stavebnom dozore,
  • pri prípojkách na inžinierske siete vyjadrenie správcu siete.

Ohlásenie stavebných úprav

Stavebné úpravy, ktorými sa nemení vzhľad stavby a nezasahuje sa do nosných konštrukcií stavebník ohlási stavebnému úradu. Potrebujete:

  • ohlásenie,
  • LV alebo iný doklad, ktorý preukazuje vlastnícke právo k pozemku,
  • súhlas spoluvlastníkov, pokiaľ nie sú všetci stavebníkmi,
  • jednoduchý náčrt stavebných úprav v dvoch vyhotoveniach,
  • technický popis stavebných úprav v dvoch vyhotoveniach.

Návrh na vydanie územného rozhodnutia

Potrebujete:

  • návrh na vydanie územného rozhodnutia,
  • situačný výkres v dvoch vyhotoveniach,
  • rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia dotknutých orgánov štátnej správy a obce,
  • záväzné stanovisko obce,
  • stanovisko vlastníkov susedných nehn. k umiestneniu stavby,
  • vyjadrenia správcov sietí technického vybavenia,
  • doklady o rokovaniach s účastníkmi konania, pokiaľ sa viedli pred podaním návrhu,
  • záverečné stanovisko o posúdení vplyvu stavby na životné prostredie,
  • preukázanie vlastníckeho alebo iného vzťahu k dotknutým pozemkom,
  • dokumentáciu spracovanú oprávnenou osobou v dvoch vyhotoveniach,
  • návrh na nové využívanie územia,
  • správny poplatok : 6,50 € pre FO, 16,50 € pre PO.

Žiadosť o vydanie stavebného povolenia

Potrebujete:

  • žiadosť o vydanie stavebného povolenia,
  • doklady, ktorými sa preukazujú vlastnícke, alebo iné práva k pozemkom a stavbám,
  • kópia z katastrálnej mapy,
  • územné rozhodnutie, ak bolo vydané,
  • projektová dokumentácia stavby v dvoch vyhotoveniach,
  • prehlásenie stavebného dozoru,
  • kópia rozhodnutia súhlas o odňatí pôdy z PPF (LPF),
  • záväzné stanovisko obce (v podstránke Tlačivá),
  • právnická osoba predkladá kópiu platného živnost. listu alebo výpisu z OR,
  • správny poplatok,
  • doklady o rokovaniach s účastníkmi stavebného konania,
  • posudok Regionálneho úradu verejného zdravotníctva,
  • stanovisko Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru,
  • vyjadrenie, súhlas vodohospodárskeho orgánu,
  • rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia orgánov štátnej správy,
  • stanoviská správcov sietí technického vybavenia.

Informácie k administratívnym úkonom týkajúcich sa stavieb